Rotfylling

Hver tann har sin egen blod- og nervetilførsel. Nervekanalen strekker seg fra rotspissen nede i kjevebeinet og ender i et større hulrom inne i selve tannkronen. Når en tann blir alvorlig skadet av tannråte eller har dype fyllinger, kan dette irritere nerven, noe som igjen kan gi sterke smerter (tannverk).

Ved tannverk reageres det ofte kraftig på varm mat og drikke, og smerten henger igjen lenge etter at den først er utløst.  Kulde virker ofte dempende på smerten. For å kunne behandle denne tilstanden må det betente nervevevet med tilhørende blodkar fjernes, rotkanalene må renses for så å bli tettet igjen med en rotfylling.  Dette forhindrer bakterier fra munnhulen å trenge ned i roten.
Hvis tann-nerven dør, kan bakterier fra munnhulen trenge inn i rotkanalen og forårsake en infeksjon ned mot rotspissen. Tannen kan da føles øm å tygge på. Det kan også føles som om tannen er løs eller er litt for høy.  Prinsippet for behandling av denne tilstanden likner på behandlingen av en betennelse i tann-nerven, forskjellen er at vi må gå skrittet om et antibakterielt innlegg etter at rotkanalen er renset. Dette innlegget går du med i minst to uker før tannen rotfylles ferdig.

I tilfeller med kraftig infeksjon kan du oppleve hevelse i tannkjøtt/slimhinne som grenser til den infiserte tannen. Hevelsen skyldes en større ansamling av puss som stammer fra infeksjonen inne i tannen. Det er da aktuelt å tømme hevelsen for puss, noe som i de fleste tilfeller demper smerten. Dette gjøres enten via selve tannen eller ved å lage en åpning i tannkjøttet. I alvorlige tilfeller vil antibiotika være nødvendig for å oppnå kontroll over situasjonen.