Behandling av tannkjøttbetennelse

Tannkjøttbetennelse, eller gingivitt, er en mild tilstand med lett blødende tannkjøtt. Ubehandlet tannkjøttbetennelse kan utvikle seg i dybden og føre til tannfestesykdommen periodontitt. God tannhygiene og regelmessig tannlegebesøk forebygger tannkjøttbetennelse.

Forskjellen mellom en gingivitt og en periodontitt er at en gingivitt kan helbredes uten å etterlate skader, mens periodontitt alltid gir varig skade på tennenes feste. Tannstein, dårlig munnhygiene, røyking, stress, arvelige faktorer og visse sykdommer er faktorer som fremskynder utviklingen av tannkjøttbetennelse.

Gingivitt
Gingivitt er et tegn på at mikroorganismer (bakterier, sopp) irriterer tannkjøttet. Klassiske tegn på dette er at det blør når du pusser tenner eller at tannkjøttskanten rundt tennene er betent (rød og hoven). Du behøver ikke ha periodontitt selv om det blør i tannkjøttet, men gingivitt er alltid tilstede ved ubehandlet periodontitt.  Ved gingivitt alene vil hygieneveiledning og rensing av belegg og tannstein være tilstrekkelig for å oppnå god kontroll.

Periodontitt
Periodontitt er en infeksjonssykdom hvor mikroorganismer (bakterier, sopp) provoserer tannfestet til å trekke seg tilbake. Stående ubehandlet blir tennene til slutt løse og faller ut. Sykdommen er viktig å fange opp tidlig slik at skadevirkningene kan begrenses. For å kartlegge omfanget benyttes både røntgen og måling av tannkjøttlommer.

Behandlingen av periodontitt består i hygieneveiledning og tilrettelegging for optimalt renhold samt fjerning av belegg og tannstein (gjerne med lokalbedøvelse). Så gjøres en evaluering av resultatet med nye målinger av tannkjøttlommene. I noen tilfeller hvor det ikke oppnås kontroll på sykdommen med rensing alene (spesielt dype tannkjøttlommer), er det aktuelt å gjøre én eller flere kirurgiske prosesser hvor rotoverflaten samtidig renses.